piątek, 15 lipca 2016

Tybetańska wyrocznia MO

O wyroczni MO nie wiem zbyt wiele (bowiem nie jestem obeznana z kulturą Tybetu, skąd, jak zresztą nazwa wskazuje, tybetańska wyrocznia MO się wywodzi), aczkolwiek kiedyś się na nią natknęłam, zainteresowała mnie, no a dziś pomyślałam sobie, że warto by podzielić się informacjami na jej temat na blogu.

Jest to raczej mało znany system dywinacyjny- podobnie jak Mahjong- jednak ja, jako osoba zafascynowana rozmaitymi systemami dywinacyjnymi w ogóle, najzwyczajniej w świecie nie mogłam odmówić sobie kiedyś wypróbowania tej wyroczni i w sumie włączenia jej do swojego (u)życia jako jednego z wielu w sumie systemów dywinacyjnych, którymi się posługuję (poza nimi nie jest mi obcy m.in.- jeśli idzie o karciane systemy dywinacyjne (tzn. takie, których można używać z wykorzystaniem talii kart), w każdym razie- tarot, (ezo)runy, lenormand, karty cygańskie, karty klasyczne, karty kipper, geomancja, I-Cing czy ogham). Podobnie jak Mahjong, wyrocznia MO nie należy do często przeze mnie używanych, aczkolwiek w ciągu tych kilku lat jak ją znam, zdążyłam zrobić może ze trzydzieści- nazwijmy to dla uproszczenia- wróżb i zawsze pozytywnie zaskakiwało mnie, jak trafna ta wyrocznia jest- zarówno w opisywaniu stanu "na teraz" jak i w typowym prognozowaniu przyszłości (oczywiście kwestia trafności to nie sprawa "działania" samej wyroczni, lecz po prostu skutecznej pracy naszego umysłu- ale o mechanizmie wróżenia pisałam w innych postach, m.in. tym, a dokładniej w rozdziale "Q&A", przy pytaniu "Czy karty mogą pokazywać nasze myśli zamiast odpowiedzi na zadane pytanie?").

Wyrocznia ta jest częścią tybetańskiej kultury, podobnie jak np. I-Cing jest częścią kultury chińskiej. Nie oznacza to jednak, że używając tej wyroczni, musimy postępować tak, jak nakazuje tradycja. Absolutnie nie musimy; aczkolwiek, jeżeli nam to pasuje, jak najbardziej możemy.
Ja zawsze stawiam na intuicję i własną wygodę- w końcu wyrocznia MO to tak naprawdę system jak każdy inny. Nie ma więc żadnych- ale to żadnych- przeszkód, by pracować z nim tak samo, jak z kartami tarota czy taliami-wyroczniami, kartami lenormand lub runicznymi czy jakimikolwiek innymi. (Nawiasem, stworzono nawet talię wyroczni MO- i to niejedną. Z tych, które widziałam, najbardziej podoba mi się ta talia- oczywiście dlatego, że zawiera ilustracje, a nie same tybetańskie znaczki (?), wobec czego można sobie czytać z samych obrazków, nawet z totalnym pominięciem typowego znaczenia poszczególnych par sylab.)

Przechodząc do konkretów...

System dywinacji z użyciem wyroczni MO opiera się na sześciu sylabach, które łączy się w pary. Tak więc mamy możliwość uzyskania 36 różnych odpowiedzi.
Te sześć sylab to:
1) AH- przestrzeń 
2) RA- moc 
3) PA- pokój
4) TSA- destrukcja 
5) NA- pomyślność 
6) DHI- doskonałość

Do wróżenia z pomocą wyroczni MO typowo używa się kostki. Może to być specjalna kostka, zawierająca te sylaby, może to być też zwyczajna kostka do gry (jeśli używamy kostki do gry, poszczególne ścianki (ilość oczek) oznaczają poszczególne sylaby- i tak, wg tego, co przedstawiłam wyżej, AH to jedno oczko na kostce, RA to dwa oczka na kostce, TSA to cztery oczka na kostce, itd). W związku z tym, że odpowiedź tworzą pary sylab, kostką rzucamy dwa razy, otrzymując w ten sposób dwie sylaby, które następnie interpretujemy na podstawie poniższych opisów, naprowadzających, ogólnych znaczeń:


1 – 1 (AH AH) NIESKALANE NIEBO Szanse na pomyślne załatwienie sprawy nie są wielkie. Grożą ci straty i nielojalni przyjaciele. Aby zapobiec niekorzystnym sytuacjom, spróbuj wyciszyć swój umysł przez praktykę i medytację, aby stał się czysty jak nieskalane niebo. Wówczas ustaną wszelkie kłopoty.
1 – 2 (AH RA) GOREJĄCE PROMIENIE SŁONCA Musisz pozbyć się wątpliwości, aby osiągnąć swój cel. Ogólnie wróżba jest pozytywna, niemniej wystrzegaj się interesów związanych z domem lub ziemią, gdyż w tych dziedzinach rezultaty mogą być bardzo niekorzystne.
1 – 3 (AH PA) PEŁNE NEKTARU PROMIENIE KSIĘŻYCA Aby osiągnąć cel, musisz kierować się łagodnością i delikatnością. Jest to pomyślny znak dla wszystkich spraw związanych z kobietami, uczuciami, wodą. Agresja i użycie siły mogą ci tylko zaszkodzić.
1 – 4 (AH TSA) JASNA GWIAZDA Jest to szczególnie pomyślny wskaźnik dla wszelkich podróży. Ponadto dobrze rokuje tym sytuacjom, które wiążą się z dawaniem i otrzymywaniem prezentów. Ogólnie sprzyja wszelkim sprawom za wyjątkiem tych, które są w jakiś sposób związane z wodą.
1 – 5 (AH NA) ZŁOTA ZIEMIA Ta wróżba uprzedza, że musisz uzbroić się w cierpliwość. Jeśli chcesz osiągnąć swój cel, zatrzymaj się teraz i przemyśl spokojnie sytuację. Nie wykonuj żadnych działań, poza zasięganiem wiadomości i zbieraniem informacji, które wykrystalizują twoją wiedzę na temat interesujących cię spraw.
1 – 6 (AH DHI) DŹWIĘK WADŻRY Osiągniesz to, czego pragniesz. Ten znak jest szczególnie korzystny dla wszystkich spraw związanych z nauką i zdobywaniem wiedzy.
2 – 1 (RA AH) ŚWIETLISTA LAMPA Twoje pragnienia zostaną spełnione, wszystko ci sprzyja. Za wyjątkiem zdrowia – jeśli chorujesz, poświęć więcej uwagi sprawom ciała, bo twój stan pogorszy się.
2 – 2 (RA RA) DODAWANIE MASŁA DO OGNIA Zaangażowałeś się w źle zaplanowane przedsięwzięcie. Niemniej wkrótce otrzymasz ważne wiadomości, które pomogą ci się z tym uporać. Uważaj szczególnie na interesy związane z ziemią lub wodą.
2 – 3 (RA PA) DEMON ŚMIERCI To szczególnie niekorzystna wróżba. Nic ci się nie powiedzie, ponieważ przed tobą wielkie przeszkody i nieprzychylni ludzie, którzy zechcą ci zaszkodzić. Cokolwiek teraz rozpoczniesz zakończy się tragicznie dla ciebie. Na pewien czas zaniechaj wszelkich działań za wyjątkiem duchowej praktyki.
2 – 4 (RA TSA) KRÓL MOCY Aby osiągnąć swój cel musisz posłużyć się siłą i wewnętrzną mocą. Potrzebujesz teraz wiele odwagi i tylko energiczne działania przyniosą ci korzyści. Twoja siła obecnie bardzo wzrasta i pomaga w zdobyciu tego, czego pragniesz.
2 – 5 (RA NA) WYSCHNIĘTE DRZEWO Masz zbyt wiele pragnień, trudno ci je zaspokoić tak, jak dziecku trudno złapać tęczę. Twoje działania nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, ponieważ tak naprawdę jesteś teraz wewnętrznie zagubiony. Szczególnie niekorzystna wróżba dla spraw finansowych.
2 – 6 (RA DHI) WROTA POMYSLNYCH WIZJI Powiedzie ci się, jeśli posłuchasz rady dobrego przyjaciela. Ponadto musisz wykazać się wytrwałością i pilnością. Ogólnie wróżba jest dosyć pomyślna.
3 – 1 (PA AH) WAZA NEKTARU Prognozy są dobre. Możesz liczyć na wsparcie przyjaciół. Twoje cele zostaną osiągnięte, aczkolwiek stanie się to inaczej niż myślisz, a efekt może nieco odbiegać od twoich oczekiwań.
3 – 2 (PA RA) SADZAWKA BEZ ŹRÓDŁA Wszystko, cokolwiek zrobisz, będzie nietrwałe. Chociaż w tej chwili nic ci nie grozi, w czasie późniejszym mogą spotkać cię przykrości, jeśli nie zmienisz swoich intencji na bardziej pozytywne i uczciwe.
3 – 3 (PA PA) OCEAN NEKTARU To szczególnie dobra prognoza zapowiadająca powiększenie się majątku i ogólnie obfitość we wszystkich postaciach. Każdy interes i każda inwestycja przyniesie spodziewany dochód. Jedynie sprawy dotyczące ślubów i zaręczyn mogą okazać się niekorzystne.
3 – 4 (PA TSA) DEMON NIESZCZĘŚĆ Wszystko czego się tkniesz przyniesie rozpacz i wiele nieszczęść. Żaden cel nie zostanie uwieńczony sukcesem. Ponadto grożą ci spory i kłótnie, a także obmawianie przez ludzi, którzy spróbują zepsuć ci opinię.
3 – 5 (PA NA) ZŁOTY LOTOS Chociaż w tej chwili twoje sprawy nie układają się najlepiej, czas działa na twoją korzyść. Wszystko pomału się wyjaśnia, oczyszcza i prostuje, a tobie wkrótce zaświeci słońce. Twoje sytuacja zmierza ku lepszemu, powiększysz także swój majątek.
3 – 6 (PA DHI) LEKARSTWO NICZYM NEKTAR Wróżba jest pomyślna dla wszystkich twoich przedsięwzięć. Wszelkie sprawy ułożą się korzystnie, możesz zatem spać spokojnie. Jesteś teraz w szczególnym stanie duchowego rozkwitu, możesz pomagać innym odnaleźć właściwą ścieżkę.
4 – 1 ( TSA AH) BIAŁY PARASOL Ulegasz złudzeniom, masz sporo błędnych spostrzeżeń, nie potrafisz realnie ocenić sytuacji, dlatego też niektóre twoje sprawy nie zostaną zakończone i nie otrzymasz tez wsparcia ze strony innych. Zrezygnuj z poważnych przedsięwzięć.
4 – 2 (TSA RA) WIELKI OGNISTY ORĘŻ Przepowiednia mówi o demonstrowaniu własnej mocy, zatem musisz przygotować się na walkę o swój sukces. Niemniej podjęcie wyzwania, odwaga i wola tejże walki prowadzą cię nieuchronnie do zwycięstwa i osiągnięcia upragnionego celu.
4 – 3 (TSA PA) POZBAWIONY MĄDROŚCI Ta wróżba mówi, ze martwisz się zupełnie niepotrzebnie i że sprawa, o którą pytasz nie zasługuje na uwagę. Uspokój swój umysł i skup się na czymś innym.
4 – 4 (TSA TSA) PROPORZEC SŁAWY O ile nie przesadzisz i nie będziesz zbyt zachłanny, osiągniesz swój cel. Wszelki nadmiar jest niekorzystny. Uda ci się dokończyć to, co zacząłeś i mimo wielu trudności będziesz zadowolony.
4 – 5 (TSA NA) DEMON ZBIORÓW Prognozy są złe. Napotkasz przeszkody, na twojej drodze staną wrogowie, poniesiesz straty finansowe i nie uda ci się odzyskać tego, co już straciłeś. Zaniechaj wszelkich działań poza praktyka duchową.
4 – 6 (TSA DHI) DOM DOBRYCH WIEŚCI Otrzymasz bardzo dobre wiadomości. Spodziewaj się tez korzystnych rezultatów swoich działań, szczególnie tych, które związane są z przekazywaniem i zbieraniem informacji. Sukcesy przyjdą niezwykle szybko.
5 – 1 (NA AH) ZŁOTA GÓRA Choć może się zdarzyć, ze odłożysz na czas jakiś pewna sprawę, wszystko, co już jest rozpoczęte zostanie uwieńczone sukcesem. Przepowiednia jest pomyślna dla wszystkiego, co wiąże się ze stałością i stabilnością, mniej korzystna jest dla podróży.
5 – 2 (NA RA) DEMON NIEBIAŃSKIEGO SYNA Wróżba nie jest pomyślna, dużo przeszkód przed tobą pokrzyżuje twoje plany. Nieprzyjaciele zamierzają dobrać ci się do skóry. Niewykluczone, ze pragniesz zbyt wiele i zbyt wiele oczekujesz od innych.
5 – 3 (NA PA) PRZEPEŁNIONE KLEJNOTOWE NACZYNIE Ta przepiękna wróżba zapowiada szczęście, spokój i dostatek. Twoje życzenia będą spełniać się spontanicznie. Znalazłeś się w szczególnie korzystnej sytuacji finansowej, a twoje oczekiwania materialne zostaną spełnione.
5 – 4 (NA TSA) ROZTRZASKANA GÓRA PIASKU Nastąpią wielkie zmiany, które zakończy ostateczny upadek. Niczego nie osiągniesz. Nawet jeśli dopniesz swego, rezultat nie będzie tego wart. Żadne z twoich działań nie przyniosą ci pożytku.
5 – 5 (NA NA) PAŁAC ZE ZŁOTA To szczególnie korzystna pod względem finansowym przepowiednia. Aczkolwiek musisz nieco się natrudzić i potrwa to wszystko trochę czasu, twoje starania zostaną wynagrodzone nieprzebranym bogactwem. Dla innych spraw odpowiedź brzmi: wszystko skończy się dobrze.
5 – 6 (NA DHI) SKARBNICA KLEJNOTÓW Pomyślna wróżba. Wszystko się spełni zgodnie z oczekiwaniami.
6 – 1 (DHI AH) UKAZUJE SIĘ MANDZIUŚRI Ta przepowiednia jest szczególnie pomyślna dla osób na duchowej ścieżce, gdyż zapowiada spełnienie marzeń i oświecenie. Na wszystkie pytania odpowiada, że cel zostanie osiągnięty, a plany uwieńczone sukcesem.
6 – 2 (DHI RA) NIE KOŃCZĄCY SIĘ POMYSLNY WĘZEŁ Wszystko, co jest związane z domem, środowiskiem i rodziną będzie szczęśliwe i pomyślne. Każda decyzja przyniesie harmonię i radość. We wszystkich innych sprawach zdaj się na swoją intuicję i rób to, co uważasz za najlepsze dla siebie w danym momencie.
6 – 3 (DHI PA) ZŁOTA RYBA Wróżba pomyślna, sprawy uwieńczone sukcesem. Niemniej oczekiwany rezultat pojawi się wówczas dopiero, gdy przyjdzie odpowiedni na to czas. Zatem nieco cierpliwości.
6 – 4 (DHI TSA) BIAŁA KONCHA Pozytywna wróżba zapowiadająca wiele sukcesów szczególnie w dziedzinach związanych z nauką. Zapowiada otrzymanie pomyślnych wieści na ważne dla ciebie tematy. W innych sprawach działaj zgodnie z własną wolą, a osiągniesz cel.
6 – 5 (DHI NA) ZŁOTE KOŁO Pomyślność każe na siebie czekać, ale niechybnie się pojawi. Twój majątek zostanie pomnożony, a przyjaciele otoczą cię ze wszystkich stron.
6 – 6 (DHI DHI) KLEJNOTOWA CHORAGIEW ZWYCIĘSTWA Twoje osiągnięcia rosną, czas jest dla ciebie sprzyjający. Niemniej sytuacja wymaga od ciebie stabilności i zaufania we własne możliwości, aby osiągnąć sukces. Wróżba pomyślna dla wszelkich przedsięwzięć.


Dodatkowe informacje odnośnie interpretacji odpowiedzi:
Sylaby przedstawione na kostce pozwalają dokonywać dalszych interpretacji, na przykład określać związki z innymi ludźmi. Z rzutu kostką i związku między wyrzuconymi sylabami można określić stosunek między daną osobą a jej partnerem (przykładowo wyrzucenie sylab DHI oraz AH oznacza równowagę w związku. DHI i TSA - błyskawiczne spełnienie życzeń, DHI i PA - małżeństwo lub zaręczyny). Wyrzucenie konkretnej sylaby jako pierwszej (lub drugiej) również niesie przekaz: AH na pierwszym miejscu oznacza brak pomyślności, na drugim - brak przeszkód na dalszej drodze życia oraz wyleczenie chorób. Każdej sylabie przypisane są określone aktywności (PA - aktywność łagodna i oczyszczająca, RA - aktywność mocy lub ujarzmiająca, NA - aktywność powiększająca, TSA - aktywność gwałtowna, niszcząca, DHI - aktywność doskonałości, AH przenika wszystkie aktywności), elementy (TSA - wiatr, NA - ziemia, RA - ogień, PA - woda, DHI - transcendentna mądrość, AH - pusta przestrzeń), części ciała, zmysły, organy wewnętrzne, części świata, płeć, kierunki, kolory, kształty oraz rodziny buddy (np. AH to rodzina Tathagaty, Wajroczany, TSA - Karmy, Amoghasiddhi itd).
Źródło

Wyrocznia MO a zdrowie

Z pomocą wyroczni MO można określać m.in. zaburzenia zdrowotne, a robi się to na podstawie następującego przyporządkowania:
(w kolejności: sylaba - narząd - żywioł - narząd zmysłu)
RA - serce i jelito cienkie - ogień - wzrok
AH - płuca i jelito grube - pusta przestrzeń - słuch
NA - pęcherzyk żółciowy i żołądek - ziemia - powonienie powonienie
PA - nerki, pęcherz moczowy, narządy płciowe - woda - smak
TSA - wątroba - wiatr - dotyk
DHI - nasienie - transcendentalna mądrość - umysł
Oczywiście w przypadku analiz zdrowotnych nie stosuje się parowania sylab, lecz wykorzystuje się pojedyncze sylaby (ponieważ już jedna sylaba daje nam konkretną odpowiedź).
Przykładowo więc: rzucamy kostką, otrzymujemy liczbę 4. Liczba cztery odpowiada sylabie TSA (wg tego, co podałam na początku). Tak więc problem zdrowotny dotyczy zaburzeń w funkcjonowaniu wątroby.


PS: Zamiast kostki (czy też kart) do pracy z wyrocznią MO można używać np. karteczek z liczbami od 1 do 6; będą one stanowiły "inną wersję" kostki. Tak więc w przypadku karteczek zwyczajnie losujemy numerki, no a one- tak samo, jak to jest w przypadku używania kostki- odpowiadają poszczególnym sylabom.
Można też nie używać ani żadnych kostek, ani kart czy karteczek (bądź dowolnych innych przedmiotów, np. ponumerowanych patyczków czy kamieni), lecz po prostu intuicyjnie, w myślach, wybrać parę liczb (oczywiście w przedziale od 1 do 6) i tę parę liczb uznać za odpowiedź (ja często właśnie w taki sposób tej wyroczni używałam i sprawdza się idealnie).


Dla zainteresowanych: poniżej wklejam większą część tekstu 
"Structural Analysis of the Tibetan MO Divination System"

Manjushri  (lit. “Gentle Glory”) is a visualization representing the transcendent wisdom (prajna) aspect of enlightened mind/reality. He is thus both a psychological and an ontological symbol. Such visualizations are universal archetypal expressions of experiential spirituality and skilful means by which the mind may use the right-brain faculty of visualization, with its superlative data-processing capability, to enter into a higher state of consciousness characterized by intimate communion with the reality that they represent. They are often also associated with prayers, mantras, or vocalizations that serve the same function. Manjushri is the original Mahayana bodhisattva (lit. “enlightenment being”). He is associated with the East and has a Pure Land associated with him called Vimala, which is simply an imaginal world projected by him and those who commit themselves to his conceptualization.  Je Tsongkhapa, the founder of the Gelug school of Tibetan Buddhism, received his teachings from Manjushri. His female consort, with whom he is shown in intimate embrace, is Saraswati.
Manjushri is visualized as a male figure wielding a flaming sword in his right hand. In his left hand, he holds the Prajnaparamita Sutra. He may be depicted sitting on a blue lion or seated on a lion skin. The iconographies of the Catholic saints and Vodun loa are similar in principle. His Sanskrit mantra is oṃ arapacana dhīḥ, which may be separated into Om plus the six syllables, Ah Ra Pa Cha Na Dhi. In his wrathful form, he is Yamantaka, the Destroyer of Death. Mipham the Great, who authored the standard textbook on Tibetan MO divination, is considered a human emanation of Manjushri. In Japan, Manjushri is credited with the invention of male homosexual love. In Indonesia, Manjushri was portrayed as a youthful handsome man with the palm of his hands tattooed with the image of flower. His right hand lies down in open palm with his left hand holding an Utpala blue lotus. The Utpala is used as a medicinal plant in Ayurvedic medicine and has psychedelic properties. Manjushri also uses the necklace made of tiger canine teeth.
Astrologically, Manjushri is clearly a solar symbol associated with the astrological sign of Leo, the Lion. The universality of archetypal symbolism is clearly shown by the number of syllables that constitute his mantra, 6 in the Cabalistic Tree of Life being the number of the Sun. Tibetan Buddhist symbolism exhibits many similarities with the Western Esoteric Tradition. For example, the six sacred syllables of the mantra of Manjushri are equated with various types of activities, elements, parts of the body, objects of the senses, spheres of the world,  genders, directions, colours, shapes, etc., similar to the Cabalistic system of correspondences. These are shown below.
The constituent syllables of the mantra of Manushri are also associated with the numbers 1 to 6,  beginning with Ah, in the order 6, 2, 3, 5, 4, 1. If we resequence them in numerical order, they match perfectly with the first six spheres (sephiroth) of the Cabalistic Tree of Life, which are all joined by linear pathways with the first sephira, whereas the lowest four sephiroth (7-10), representing the four elements, have no such direct connection. This shows how accurately the Tibetan and the Cabalistic systems map onto each other. They also appear to map the chakra system too.
The sequence in which they appear in the mantra appears to represent a descending hierarchy from Spirit, through Fire, Water, Air, and Earth (from least to most material), to Semen, the quintessence or essential animal principle and the corollary of Spirit.
The  MO is based on the casting of dice. Thus, it is a system of divination or prognostication based on sampling chance, like the I Ching. C.G. Jung has discussed the concept of obtaining meaning from chance in his essay entitled “Synchronicity: An Acausal Connecting Principle,” which he co-authored with his friend, quantum physicist and Nobel laureate Wolfgang Pauli. Jung’s conception of synchronicity arose out of conversations he had with Albert Einstein prior to World War I. The fundamental conception underlying Jung’s concept of synchronicity is that events may be meaningfully correlated by relationships outside physical cause and effect, which Jung called “temporally coincident occurrences of acausal events.” Jung’s concept of synchronicity is often misunderstood as coincidence, but this is actually a misunderstanding of the concept, since “meaningful correlation” implies that the correlation is ontologically given and not arbitrarily misinterpreted by the meaning-seeking mind. Synchronicity is not a “psychological error.” Such correlations may or may not be statistically demonstrable. They may be singular events that, as such, cannot be analyzed but are nonetheless valid. In other words, meaningfully related events tend to co-occur even if they are not mutually causally connected. Jung believed that the phenomenon of synchronicity demonstrated the significance of higher dynamics of meaning and order operating throughout the universe. The occurrence of synchronicities is often associated with altered, artistic-creative, and visionary states of consciousness, and are commonly reported by writers, artists, and mystics. In Buddhist thought, synchronicity attests to the truth of the doctrine of pratityasamutpada (Pali paticcasamuppada), the phenomenon of interdependent co-arising by which all phenomena appearing in the universe are mutually inter-involved to an infinite extent. This was proved by Bell’s Theorem in 1964. In such a worldview, consulting a chance event like throwing a die may actually reveal a deeper underlying meaning that is obscured by the causal relationships of physical events.
The MO  may be consulted in different ways, all based on the idea of selecting two syllables of the mantra of Manjushri as discussed above, in order. One common method is tossing a single die that is inscribed either with the syllables themselves or numbers corresponding to them.
The die is tossed twice, one after the other, generating one of 36 possible combinations. This procedure is preceded by visualizing the image of Manjushri, invoking his assistance, reciting the mantra of Manjushri, and reciting the mantra of Interdependent Origination (pratityasamutpada). This is the statement that Shariputra heard from the monk Ashvajit when asking for a summary of the teachings of the Buddha. Shariputra passed the message onto his close friend Maudgalyayana and together they became followers of the Buddha, and went on to become his foremost disciples. When it is used as a mantra, oṃ is added at the beginning for auspiciousness and svāhā at the end for the sake of stability. One then formulates the question, breathes onto the die, and throws it twice.
The Dalai Lama uses the MO when faced with a difficult decision, including the selection of tulkus. One way that the MO may be used is to cast a MO for each possible course of action. If there is any ambiguity, additional MOs may be cast until the matter is clarified. The MO has a reputation in Tibet as being a very clear and decisive method for resolving confusion and making decisions. In my experience this is far clearer than the Chinese system of the I Ching, which suffers from obscurity and is so abstract that it can be interpreted in many different ways. Although the MO only generates 36 possible scenarios compared with the I Ching’s 64, many MO have double meanings in different circumstances, one positive, one negative, so in fact there are potentially 72 possible interpretations of the MO. The Shaivites have 36 tattvas, whereas the archetypal associations of 72 are too numerous to mention. It is one-fifth of the circle, and the number of stupas at Burubador, the world’s largest Buddhist temple.  In the MO, sequence matters so that a throw of 1, 2 is not the same as a throw of 2, 1, again exactly as in the I Ching.
In important questions two MO divinations should be performed in sequence, thus tossing the die four times. This generates a second MO, similar in principle to the “reversed” hexagram in I Ching divination. The second MO will be in one of three possible states:
  1. It may replicate the original MO. This means that the answer is strong.
  2. It may reverse the sequence of the original MO. This means that the answer is weak and is likely to be reversed or superseded in some way.
  3. If the second toss produces a different combination of syllables, then the answer is sound.
This is part of the procedure that the Dalai Lama uses when choosing a tulku. Another approach is to identify a series of alternatives and cast a MO for each one. One can also perform a MO for the present and one for the future. When casting a MO for two people, one can interpret the first syllable as representing oneself and the second as representing the other person, or you can cast two MO, one for yourself and one for the other person.  All of this must be very clear in the mind before casting the MO in order for there to be no confusion. For this purpose, a written form is useful. In addition, each syllable is believed to be intrinsically binary, having an inner and an outer meaning. If the two syllables are identical, the inner and the outer meaning is the same.
There are also idiosyncratic rules concerning the significance of the syllables in themselves and in different positions (i.e., first or second). Below are some of the qualities of the syllables:
  1. DHI. Excellence. Wisdom. Mind. Thought. Semen. In the first place, in combination with another DHI,  it indicates “increasing.”  With AH, it indicates equanimity. With RA, unimpeded continuity. With TSA, favour and likelihood of quick accomplishment.  With PA, marriage and engagements are indicated.
  2. RA. Power. Fire. Eye. Form. Heart. Desires of the mind. Voice and speech.
  3. PA. Peace. Water. Tongue. Joy of property.
  4. NA. Increasing. Earth and Air. Neighbourhood or country.
  5. TSA. Violence. Air and Earth. Body. Messages. Airs of the body. Breath.
  6. AH. All-Pervading. Space. Spirit. AH in the first place means that the answer is mediocre.  In the second place it means that there are no obstacles.
AH, DHI, RA, and TSA all share insight wisdom, violence, and the waning moon and are therefore negative or yin. NA and PA have concentration, gentleness, and the waxing moon in common and are therefore positive or yang.
Each possible combination of the MO is associated with a name and a visual image. The names allude to a many phenomena, including astronomical phenomena (sky, sun, moon, star); nature (ground, tree, pool, ocean, lotus, mountain, conch, fish); objects (knot, wheel, lamp, vase, weapon, vessel, streamer, banner); supernatural beings (no less than four combinations are associated with demons); and other things (tone, king of power, vision, medicine, house, mansion, treasury). Only one combination refers to an action (adding butter to the burning flames). Several are abstractions or qualities (visions, good fortune, ignorance). Several refer to ritual objects or practices (ground, vajra, knot, wheel, lamp, vase, streamer, banner, medicine). These provide a general indication of the tenor of the divination, but must also be interpreted in the context of the general area of life to which the divination pertains, which should be decided on when the question is asked. This is similar to geomantic astrology, in which the question is attributed to one of the houses of the horoscope. In addition to the foregoing, the final section of the MO provides guidelines for acts that, through the twin agencies of the law of karma and the power of truth, can neutralize a negative conclusion or enhance a positive one. These include various ritual acts including offerings, building and artistic projects, the use of symbols and symbolic objects, reading and reciting mantras and sutras, and various yoga practices, including dedication to a deity or a guru.

Źródło


Na temat dywinacji piszę m.in.  
zaś  
przedstawiam, jak można intepretować obrazy, teksty, itd.

2 komentarze:

  1. Bardzo się cieszę, że są jeszcze strony na których można znaleźć odpowiedzi i szczegółową wiedzę, a nie przyciągają dla zysku. Brawo. (y)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz, bardzo mi miło takie dostawać. :)
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń

Masz ochotę podzielić się słowem? Zapraszam! :)